انواع کسب و کار دیجیتال که باید بشناسید

انواع کسب و کار دیجیتال

انواع کسب و کار دیجیتال

کارشناسان و متخصصان حوزه مشاغل آنلاین، انواع کسب و کار دیجیتال را به صورت کلی در دو دسته قرار داده‌اند:

  1. کسب و کاری که خودمان راه اندازی کنیم و رئیس خود باشیم!
  2. فعالیت به عنوان نیروی متخصص برای سایر شرکت‌ها و ارگان‌ها به صورت اینترنتی

در ادامه چند مورد از انواع کسب و کار اینترنتی یا (Types Of Online Business) را معرفی خواهیم کرد.

فروش مستقیم انواع کسب و کار دیجیتال

فروشگاه‌های اینترنتی که بدون شک همه ما با آن‌ها آشنا هستیم، یکی از انواع کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال هستند. برای شروع به کار در این حوزه، تنها کافی است یک وبسایت فروشگاهی داشته باشید و به فروش محصولات بپردازید. در این مدل، کسب و کار آنلاین شما به صورت مستقیم با کاربران در ارتباط است و به آن ها کالا یا خدمات خود را می فروشید.شما در این مدل عامل اصلی فروش هستید و خدمات و کالا ها توسط شما تامین می گردد.

  • فروش کالا: بامیلو، فیدیبو
  • فروش خدمت:علی بابا

واسطه گری یا همکاری در فروش در انواع کسب و کار دیجیتال

یکی دیگر از انواع کسب و کار اینترنتی همکاری در فروش است. باید بدانید که حتی اگر سرمایه لازم برای خرید محصولات را نیز نداشته باشید، می‌توانید با همکاری در فروش محصولات شرکت‌های مختلف به عنوان واسطه گر، کسب و کار خود را شروع کنید. در مدل واسطه گری کسب و کار شما مابین فروشنده کالا یا عرضه کننده خدمت و مشتریان آن ها قرار می گیرد و این خرید و فروش به واسطه شما در سامانه تان صورت میگیرد. سایت فروشگاهی دیجی کالا یکی از نمونه‌های موفق داخلی است.

  • واسطه فروش محصولات: دیوار، شیپور
  • واسطه فروش خدمات: کافه بازار

 

تولید محتوا در انواع کسب و کار دیجیتال

در این نوع از کسب و کار دیجیتال و اینترنتی هم شما بدون توجه به فرمت محتوایی که ارائه می کنید (متن، عکس، فیلم، صوت و…) به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم درآمد زایی می کنید. در درآمد زایی غیر مستقیم، شما با جذب مشتری از فرصت هایی که تبلیغات برایتان به وجود می آورد استفاده می کنیدو در درآمد زایی مستقیم هم با فروش محتوا، عضویت ویژه دسترسی به محتوا و… به کسب درآمد می پردازید.

  • نمونه سایت ها با تولید محتوای خود: آرنیکا وب
  • نمونه سایت ها با تولید محتوا توسط کاربران: آپارات

ارائه امکانات و خدمات آنلاین

این مورد از پرکاربرد ترین انواع کسب و کار اینترنتی است که اغلب استارت آپ ها هم فعالیت خود را حول محور همین مورد آغاز می کنند. در واقع کل فرآیند ارائه سرویس و خدمات اینترنتی و پرداخت و دریافت و استفاده از محصول توسط مشتری هم به صورت آنلاین و هم به شکل اینترنتی صورت می گیرد.در این روش، ارائه خدمات یا به صورت فریمیوم (رایگان) و یا به صورت پریمیوم (پولی) است.

  • سامانه مدیریت پروژه تسکولو

ارائه بستر مورد نیاز کاربر

کاربران اینترنتی در هر زمانی به بسترها و مکان هایی احتیاج دارند تا هدف و نیاز خودشان را در آن محقق سازندکه در این مدل از کسب و کار آنلاین بسترها فراهم می شود.

  • نیاز به بحث و تبادل نظر: انجمن گفت و گوی شاپ کیپر
  • نیاز به برقراری ارتباط: انواع پیام رسان ها
  • نیاز به انتشار آگهی تبلیغات: دیوار
  • نیاز به برگزاری وبینار: بستر اسکای روم

سایت خبری راه اندازی کنید

اگر علاقه مند به حوزه خبر و خبرگزاری هستید، می‌توانید یک سایت خبری راه اندازی کنید. البته موفقیت در این کار نیازمند صبر و شکیبایی است. برای فعالیت در این حرفه کافیست که اخبار موثق و روز را مرتب بر روی وبسایتتان بارگذاری نمایید و تلاش کنید تا بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید.

پس از افزایش ترافیک سایت، کسب و کارهای مختلف برای سفارش تبلیغاتشان به سایت شما مراجعه خواهند کرد. بدین صورت از راه تبلیغات به درآمد خواهید رسید. البته برای داشتن این گونه سایت‌ها می‌توانید علاوه بر اخبار، محتواهای مفید و ارزشمند دیگری مانند: دستور آشپزی، نکات خانه داری و… را به کاربر ارائه دهید و بازدید سایت خود را از این راه افزایش دهید.

تولید و فروش کتاب

نوشتن کتاب‌ الکترونیک و فروش آن یکی از کارهایی است که درمقایسه با شکل سنتی آن بسیار راحت‌تر است. اگر اصول ساخت کتاب‌های الکترونیک را بلد باشید می‌توانید کتابی محبوب برای خوانندگان تولید کنید. می‌توانید از نرم افزارهایی مانند Sigil و  Calibre برای این کار استفاده کنید. حتی اگر نیازبه تخصص بیشتری در این حوزه دارید، نگران نباشید! سایت‌های زیادی روش‌های ساخت کتاب الکترونیک را آموزش می‌دهند؛ فقط کافی است سری به آن‌ها بزنید.

طراحی گرافیک (ایجاد یک ارتباط دیداری و تصویری)

اگربه هنر علاقه دارید و ازآن دسته افرادی هستید که به زبان تصویر سخن می‌گویند، طراحی گرافیک یک پیشنهاد ویژه است. آثار هنری دیجیتالی در سراسر اینترنت دیده می‌شود و بازار خوبی دارد؛ فقط کافی است تخصص خودرا بالاتر ببرید و از رقبا فاصله بگیرید.

کار به عنوان یک دستیار یا منشی مجازی

دستیار مجازی در واقع فردی است که خدمات مورد نیاز کارفرمایش را از راه دور انجام  می دهد. دستیاران مجازی یا همان ادمین ها کارهایی گوناگون مانند پذیرش مشتری، پاسخ گویی به تلفن، مدیریت هزینه‌ها، هماهنگی‌های سفر و… را انجام می‌دهند. طیف گسترده این فعالیت‌ها فرصت خوبی به افراد گوناگون می‌دهد تا به این قبیل کارها مشغول شوند.

تخصص خود را آموزش دهید!

هیچ اهمیتی ندارد که در چه زمینه‌ای تخصص دارید! مهم این است که در هر حوزه‌ای که مهارت کافی دارید، افرادی هستند که برای یادگیری آن حاضرند هزینه پرداخت کنند. پس اگر در پی کسب درآمد از تخصص خود هستید، می‌توانید آموزش آنلاین را انتخاب کنید.

برای آموزش مجازی راه‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید برای فعالیت در این حوزه از آموزش‌های خود فیلم یا صوت بگیرید و آن‌ها را در وبسایت خود منتشر کنید. همچنین با تشکیل وبینار در سایت‌های مربوطه، درآمد داشته باشید.

  • بستر آنلاین انتشار ویدیوهای آموزشی توسط افراد: فرانش

طراحی وب انواع کسب و کار دیجیتال

یکی از بدیهی ترین مشاغل موجود در فضای اینترنت، طراحی وب است. رشد روزافزون استفاده از اینترنت در سراسر جهان و روی آوردن بسیاری از افراد و کسب و کارهای سنتی به دنیای وب، زمینه ساز بازاری گسترده برای طراحی و ایجاد وب سایت‌ها است.

تبلیغات اینترنتی در انواع کسب و کار دیجیتال

امروزه همه تلاش می‌کنند تا با استفاده از شیو‌های گوناگون خود را بیشتر از دیگران نشان دهند. همین باعث می‌شود تا بازار تبلیغات اینترنتی گرم تر شود. تبلیغات دنیای گسترده ای است که فعالیت‌های گوناگونی درآن انجام می‌شود. روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی جهت اجرای تبلیغات وجود دارد؛ تبلیغات ایمیلی، تبلیغات بنری، تبلیغات متنی، تبلیغات کاتالوگی، تبلیغات در موتور های جستجو، تبلیغات از طریق بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو (SEO)، تبلیغات در سایت های آگهی، همکاری در فروش و… همگی از انواع روش‌های تبلیغاتی است که تنوع انتخاب را برای شما زیاد می‌کند.

پادکست

هزینۀ کمتر و کاهش زمان، پادکست‌ها را مقرون به صرفه می‌کند و تولید آن‌ نیز به نسبت سایر روش‌ها آسان تر است و تجهیزات کمتری نیاز دارد. این عوامل باعث می‌شود تا افراد بیشتری به تولید و استفاده از پادکست‌ها روی بیاورند. شما می‌توانید در مورد موضوعات گوناگون آموزشی، هنری، سرگرمی و… پادکست بسازید و با تبلیغ یک محصول، پیداکردن حامی مالی یا به اشتراک گذاشتن آن در فضاهای گوناگون درآمد کسب کنید. نسبت به کارهای مشابه، در تولید پادکست رقبای کمتری دارید.

مدیریت رسانه های اجتماعی

اگر به رسانه‌های اجتماعی مانند Instagram ،Telegram ،Twitter یا Facebook اعتیاد دارید و ساعات زیادی از وقت خود را در آن‌ها می‌گذرانید، چرا برای آن پول نگیرید؟ می‌توانید با برنامه‌ ریزی دقیق و داشتن استراتژی مناسب، در شبکه‌های اجتماعی مشتریان خود را مدیریت کنید و از این کار لذت ببرید.

عکاسی

عکس‌ها در دنیای اینترنت جایگاه ویژه ای دارند اگر در این حوزه توانمند هستید و به آن علاقه دارید، از این توانایی خود به بهترین شکل استفاده کنید. لطفا عکاسی بی هدف را کنار بگذارید و با انتخاب یک هدف درست از هنر خود درآمدزایی کنید.

جمع بندی

در این مقاله دانستید که انواع کسب و کار دیجیتال چیست و چرا برخی افراد آن را به عنوان منبع درآمد خود انتخاب می‌کنند. چیزی که مسلم است این است که کسب و کارهای اینترنتی بسیار گسترده و متنوع هستند. در حقیقت اکثر کسب و کارها می‌توانند به شیوه‌های مختلف به دنیای اینترنت وارد شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. فقط کافی است تخصص و علاقه خودرا پیدا کنید و به این فضای گسترده وارد شوید.

همان طور که مشاهده کردید کارهای زیادی وجود دارند که می‌توان به عنوان مشاغل آنلاین آن‌ها را انجام داد. درواقع هر فعالیتی را که در دنیای واقعی به کسب درآمد منجر می‌شود می‌توانید در اینترنت نیز انجام دهید و به درآمد برسید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. افراد زیادی از طریق انواع کسب و کار اینترنتی به کسب درآمد آنلاین می پردازند، چرا شما یکی از این افراد نباشید؟!

مدل های کسب و کار دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند. کسب و کارها باید خود را با این تغییرات سازگار کنند تا بتوانند در بازار رقابتی باقی بمانند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه دیگر مقالات ما را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *