گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟
تقریبا حدود ۲ دهه است که کاربران روزانه در گوگل از عبارات گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست استفاده میکنند. گوگل ادز (Google Adwords سابق) پلتفرم اصلی تبلیغات گوگل محسوب میشود.
کمپین هایی که در گوگل ادز اجرا میشوند عموما به صورت CPC هستند. به این معنی که اگر کاربری روی آن نتایج کلیک کند، هزینه تعیین شده از تبلیغ دهنده کسر خواهد شد. نمایش آگهی ها به کاربران هیچ هزینه ای برای کسب و کار نخواهد داشت. به عنوان مثال،اگر شما با کلمه “دیجیتال مارکتینگ” تبلیغ کنید و پس از ۱۰ بار جستجوی این کلمه آگهی شما نمایش داده شود و کلیکی دریافت نکنید، هزینه ای بابت تبلیغ در گوگل پرداخت نمیکنید.
برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول موتورهای جستجو، دو روش وجود دارد:
- گوگل ادز (Google Ads)
- سئو (Search Engine Optimization)
بیشتر مردم بر این باورند که تفاوتی میان دو نوع راهکار وجود ندارد، در صورتی که ساز و کار هر یک مجزا می باشد. بنابراین نتیجهای که از آنها حاصل میشود نیز متقاوت خواهد بود. گاه موقعیتهایی وجود دارد که باید از هر دوی این روش همزمان استفاده کرد. البته گاهی نیز بنا به ویژگی های کسبوکار و اهداف بازاریابی به صورت جداگانه از آنها بهره می برند.
تبلیغات در گوگل ادز
در واقع تبلیغات کلیکی یا گوگل ادوردز یا گوگل ادز (Google Adwords)، سیستمی است که گوگل برای کمک به شما در بازاریابی محصولات و یا خدماتتان در موتورهای جستجوی گوگل توسعه داده است. به عبارت ساده تر،گوگل ادز مشابه با سیستم مزایده بزرگ است که در آن تبلیغ کنندگان برای بهدست آوردن مکان های تبلیغاتی با هم رقابت می کنند. بنابراین تبلیغات کلیکی گوگل هم یکی از روش های بازاریابی اینترنتی و یک شاخه مهم از دیجیتال مارکتینگ است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اصلی ترین درآمد گوگل از بخش تبلیغات است!
گوگل ادوردز چگونه کار می کند؟
گوگل ادوردز یک سیستم تبلیغاتی آنلاین است که به کسبوکارها اجازه میدهد تا تبلیغات خود را در نتایج جستجوی گوگل و سایر وبسایتها و برنامههای کاربردی نمایش دهند و بر اساس مدل پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) کار میکند، به این معنی که تبلیغکننده فقط زمانی هزینه پرداخت میکند که کاربر روی تبلیغ آنها کلیک کند.
برای راهاندازی یک کمپین گوگل ادوردز، تبلیغدهنده باید ابتدا یک حساب کاربری در گوگل ادوردز ایجاد کند. سپس، باید کلمات کلیدی را انتخاب کند که کاربرانی را که به دنبال محصولات یا خدمات مشابه آنها هستند، هدف قرار دهد. تبلیغدهنده همچنین باید یک تبلیغ ایجاد کند که در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش داده شود.
هنگامی که یک کاربر در گوگل جستجو میکند، گوگل کلمات کلیدی مرتبط با آن جستجو را شناسایی میکند. سپس، گوگل تبلیغاتی را که برای آن کلمات کلیدی بهینه شدهاند، در بالای نتایج جستجو نمایش میدهد. جایگاه نمایش تبلیغات بر اساس عوامل مختلفی از جمله پیشنهاد قیمت تبلیغکننده، کیفیت تبلیغات، و میزان مرتبط بودن تبلیغات با جستجو کاربر تعیین میشود.
در صورتی که کاربر روی تبلیغ کلیک کند، تبلیغدهنده هزینهای را بر اساس پیشنهاد قیمت خود پرداخت میکند. مبلغ پرداختی به تبلیغکننده بستگی به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی کاربر، زمان روز، و سایر عوامل دارد.
در یک جمله، گوگل ادوردز به کسبوکارها کمک میکند تا تبلیغات خود را در مقابل افرادی که به دنبال محصولات یا خدمات آنها هستند، نمایش دهند.
چرا باید گوگل ادوردز انجام دهیم؟
تبلیغات گوگل، سریع ترین راه برای اتصال مشتریان به صاحبان کسب و کارها است و یکی از بهترین، بهصرفه ترین و هدفمندترین روش های تبلیغاتی می باشد. هر ثانیه ۳/۲ میلیون جستجو در گوگل انجام می شود.در بسیاری از زبان ها خیلی از صفحات نتایج،شامل آگهی های گوگل ادز می باشند و این مقدار در زبان فارسی کمتر از زبان انگلیسی است. کاربری که در گوگل کلمه ای سرچ می کند به دنبال یافتن اطلاعات درباره آن کلمه است و نمایش تبلیغات در این لحظه می تواند ترافیک هدفمندی را جذب وب سایت شما کند.
آیا صرف هزینه در گوگل به صرفه می باشد؟
زمانی که شما از تمام مزایایی که گوگل برای شما به همراه خواهد داشت، آگاه می شوید این سوال پیش می آید که آیا صرف هزینه و سرمایه گذاری در تبلیغات گوگل به صرفه و مناسب می باشد؟ این سوال این روزها که قیمت ارزهای خارجی در نوسان است، نیز بسیار پرسیده می شود. از آنجایی که گوگل یک شرکت خارجی است، بنابراین برای مراودات مالی باید از ارزهای بین المللی همچون دلار استفاده کرد.
اما باید بگویم حتی با توجه به قیمت ارز نیز این کار به صرفه است، به این دلیل که هزینه گوگل بر پایه هر کلیک می باشد. این به چه معنی است؟ این یعنی اینکه هر کسی سایت شما را در گوگل ببیند و با کلیک مستقیم وارد سایت شما شود، گوگل از شما هزینه دریافت می کند، در غیر این صورت هزینه ای از شما دریافت نمی کند.
به بیان بهتر گوگل بابت اینکه سایت شما را به نمایش می گذارد، هزینه ای از شما دریافت نمی کند. بلکه به ازای هر مخاطبی که وارد سایت شما می شود، از شما هزینه دریافت خواهد کرد. با توجه به این مسئله شما مطمئن خواهید بود که بابت هر هزینه ای که پرداخت می کنید، مخاطبی وارد سایت شما شده است. بنابراین شما باید بتوانید مخاطب را قانع کنید تا وارد سایت شما شود. لذا شما با استفاده از ورود او هر امکانات یا خدماتی را که مدنظر دارید، می توانید به او ارائه دهید.
Google Partner چیست؟
Google Partners یک برنامه بازاریابی برای آژانسهای تبلیغاتی یا اشخاص ثالث می باشد که حسابهای Google Ads را به نمایندگی از مارکها یا مشاغل دیگر مدیریت می کنند. در واقع هنگامی که برای شرکای خود ثبت نام می کنید به طیف وسیعی از مزایا از جمله برنامه ها و آموزش های ویژه تحقیقات صنعت و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت.
مزایای گوگل ادوردز چیست؟
- گل ادز ROI آن است. برخلاف سایر استراتژی های بازاریابی، که پول زیادی خرج آن می شود و باید منتظر ماند تا شاید کارساز باشد، اما در مورد گوگل ادز این چنین نیست. تصور کنید با توجه به مدل های مختلف بازاریابی، شما صرفاً برای قرار گرفتن در معرض احتمالی و آگاهی از نام تجاری هزینه می کنید. با تبلیغات گوگل، شما فقط برای نتایج، پول پرداخت می کنید. تجزیه و تحلیل قدرتمند Google به شما کمک می کند تا از کمپین های تبلیغاتی خود بیشتر استفاده کنید، و به شما بینش روشنی در مورد اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست، می دهد.
- دسترسی به مخاطب مناسب بهتر از دسترسی به مخاطبان بیشتر است. این مورد از دیگر مزایای تبلیغات با Google Ads است. لذا می توانید از کلمات کلیدی با عملکرد برتر برای نام تجاری خود استفاده کنید. یعنی از کلمات کلیدی با بالاترین قصد خرید بهره بگیرید. همچنین می توانید تبلیغات خود را بر اساس نوع افرادی که احتمال بیشتری برای خرید دارند، هدف گذاری کنید. همچنین میتوانید تبلیغات Google خود را بر اساس سن، جنسیت، مکان و علایق هدف گذاری کنید.
نمره کیفیت کلمه کلیدی یا همان Quality score گوگل ادز
گوگل ادوردز یا گوگل ادز نرخ تبلیغات برای هر کلمه کلیدی را بنا به مزایده هایی که برای آن کلمه برگزار می شود ، یا به عبارت دیگر با توجه به رقابت روی آن کلمه تعیین می کند. یعنی تعداد رقبا برای یک کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی آن ها و نیز چند مورد دیگر، تعیین کننده قیمت هر کلیک تبلیغات در صفحه اول گوگل است.
توجه داشته باشید که علاوه بر سیستم مزایده موارد دیگری مانند نمره کیفیت، کلمه کلیدی و رقابت، در تعیین هزینه کلیک آن کلمه، حائز اهمیت می باشد. هر چه نمره کیفیت کلمه کلیدی بالاتر باشد، گوگل هزینه ی کمتری برای نمایش آن کلمه کلیدی کسر خواهد کرد. استفاده از کلیدواژه ها در متن تبلیغ، سرعت بالا و ریسپانسیو بودن سایت، استفاده از کلمه کلیدی در متاتگ ها و در نهایت نسبت کلیک به نمایش تبلیغ (CTR) بر کسب نمره کیفیت بالاتر تاثیر گذار خواهد بود.
فرمول محاسبه Ad Rank چیست؟
Ad rank هر تبلیغ گوگل ادوردز یا گوگل ادز از ترکیب دو پارامترهزینه کلیک و نمره کیفیت محاسبه میشود. فرمول محاسبه رتبه تبلیغ را در زیر آمده است:
Ad rank = CPC( Bid) * Quality Score
جایگاه تبلیغ یا Ad rank چگونه تعیین می شود؟
منظور از رتبه تبلیغ سایت در گوگل، جایگاه نمایش آن سایت نسبت به سایر سایر سایت ها میباشد. برای مثال در صورتی که برای یک کلمه کلیدی خاص چندین سایت تبلیغات گوگل را فعال کرده باشند، بین آنها برای نمایش تبلیغات سایتشان در google ads رقابت صورت میگیرد. در چنین شرایطی گوگل مجبور است نوعی اولویت بندی و مزایده را برای نمایش تبلیغات ایجاد نماید.
سیستم مزایده گوگل ادز
ممکن است یک کلمه کلیدی توسط دو شرکت برای تبلیغات انتخاب شده باشند، لذا گوگل با فرآیند مزایده تصمیم میگیرد، تبلیغات یکی از آن دو شرکت را بالاتر نمایش دهد. به محض جستجو کلمه کلیدی توسط کاربر گوگل فرآیند مزایده را آغاز میکند. این فرآیند به طور خلاصه بدین ترتیب است:
به محض جستجو توسط کاربر، گوگل کلمات کلیدی مرتبط در کمپین تبلیغاتی شرکتهای مختلف را تشخیص میدهد و وارد مزایده میکند. هر شرکتی با توجه به بیشترین مبلغ پیشنهادیاش برای هر کلمه کلیدی در مزایده شرکت داده میشود. از هر حساب کاربری برای هر شرکت فقط یک کلمه وارد آن مزایده میشود. لذا گوگل بنا به امتیاز کیفیت کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی تصمیم میگیرد که کدام تبلیغ را در چه جایگاهی نمایش دهد.
چنانچه کمپین های ادز به خوبی هدف گذاری و بهینه شده باشند و یک پیشنهاد CPC مناسب داشته باشند، میتوانند تبلیغات متمرکز را به مخاطبین هدف خود نشان دهند. بنابراین ROI (نرخ بازگشت سرمایه) مثبتی را به وجود آورند. هدف ما در زمان تعریف یک کمپین گوگل ادز کاهش CPC است، ولی اگر کمپینها هدفمند انجام نشده باشند، هزینه زیادی صرف کلیک میشود که هرگز تبدیل به بید نمیشوند. بیشتر مشاغل در این زمان دچار اشتباه می شوند. آنها زمانی را صرف ساخت کمپینها نمی کنند تا به طور خاص افراد مناسب را هدف قرار داده و جذب کنند.
امکانات جدید گوگل ادز در موبایل
قطعا میدانید که گوگل ادز یک اپلیکیشن برای موبایل طراحی کرده است. لازم به ذکر است که گوگل به تازگی آپدیتها و ویژگیهای جدیدی را برای راحتی کاربران اضافه نموده است. در این قسمت برخی از این امکانات که در آخرین آپدیت گوگل ادز به اپ موبایل اضافه شده است، را بیان می کنیم.
-
بهبود وضعیت گزارشدهی (Insight)
یکی از امکانات جدید گوگل ادز دریافت گزارش از وضعیت تبلیغات انجام شده در است که به تازگی در اپلیکیشن این برنامه اضافه شده است. ایجاد هرگونه تغییری در بودجه و یا میزان هزینه کمپین نتایج مختلفی به همراه دارد. لذا آمار تمام این تغییرات در این آپدیت به شما در قالب Insight ارائه میشود. همچنین دلایل نوسانات در عملکرد تبلیغات نیز به صورت کامل شرح داده میشود.
-
نمایش ترندهای جستجو در اپ موبایل
فهمیدن نیاز مشتری یکی از سختترین کارهایی است که کسب و کارهای مختلف با آن مواجه میشوند. فرض کنید که شما یک فروشگاه آنلاین دارید. بنابراین محصولات متنوع با دستههای مختلفی را عرضه میکنید. اگر کاربران در یک روز کالایی همچون گوشی موبایل را جستجو کرده و به دنبال خرید آن بودهاند، اپ موبایل گوگل ادز این موضوع را به شما اطلاع میدهد. در واقع گزارشی از جستجوی روزانه کاربران به شما ارائه می دهد.
-
راه اندازی کمپین از طریق موبایل
پیش از این راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در برنامه موبایل امکان پذیر نبود. با انتشار این آپدیت، کاربران موبایل قادر خواهند بود که کمپین مورد نظر خود را راه اندازی کنند.
نکته: این آپدیت هم اکنون برای کاربران اندروید و ios منتشر شده است. هدف از تمام این به روز رسانیها نزدیک شدن نسخه موبایلی گوگل ادز به نسخه دسکتاپ آن میباشد که این موارد نشان دهنده موفقیت این پروژه است.
تفاوت سئو و گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟
- سئو برای تمامی موتورهای جستجو اعم از گوگل، یاهو، بینگ و… است. اما ads، تنها برای موتور جستجوی گوگل و محصولات و وب سایت های این شرکت طراحی شده است.
- در گوگل ادوردز شما می توانید بر اساس شرایط خاص، تبلیغات خود را در بالای نتایج جستجو یا در آخر این نتایج، نمایش دهید. اما برای نمایش وبسایت خود از طریق سئو، باید پارامترهای زیادی را رعایت کنید و تلاش بسیاری نمایید.
- سئو، کاری زمان بر است و نیاز به صرف وقت و انرژی دارد اما تبلیغات کلیکی گوگل بسیار فوری و آسان است. در زمان کوتاهی می توانید وب سایت خود را ایجاد کنید. سپس تبلیغات و وب سایت خود را در صفحات اول گوگل نشان دهید.
- در ads، امکان محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به علت مشخص بودن منابع، بیشتر است. اما این کار در سئو کمی مشکل است.
- سئو یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است که همیشه می تواند برای وب سایت شما سودآور باشد. در صورتی که ads تنها تا زمانی ادامه پیدا می کند که با پرداخت هزینه، تبلیغات خود را شارژ کنید.
- در گوگل ادوردز می توانید کلمات متعددی را برای نمایش تبلیغات خود، انتخاب کنید. در حالیکه برای سئو باید روی تک تک کلمات کار کنید و هر کدام از کلمات، زمان زیادی را برای کسب رتبه بهتر، از شما میگیرند.
- برخی از روش ها مانند انجام بهینه سازی سایت یا همان سئو، به زمان بیشتری نیاز دارد تا رتبه شما را در سرچ گوگل ارتقاء دهد. ولی رسیدن به رتبه اول گوگل با سئو، ماندگارتر است.
البته باید بدانید گوگل ads و سئو رقیب یکدیگر نیستند و به عنوان دو ابزار قدرتمند، شما را در رسیدن به هدفتان یاری میکنند. زمانی که میخواهید ترافیک سریعتری به سمت سایت روانه کنید، از google ads استفاده کنید.
نحوه پرداخت در گوگل ادوردز یا گوگل ادز
سیستم های مختلفی برای پرداخت در گوگل ادوردز یا گوگل ادز وجود دارد، همچنین روش های قیمت گذاری بابت هر کلمه کلیدی متفاوت می باشد. در بیشتر مواقع با استفاده از مزایده ها، قیمت کلمات کلیدی مشخص می شود. اما به طور کلی شما به دو روش می توانید با گوگل ادوردز کار کنید.
در روش اول باید هزینه و چندین ساعت وقت صرف شود، تا کلیه آموزش ها و پیچ و خم های در رابطه با گوگل ادوردز را فرا بگیرید. سپس شروع به فعالیت کنید. اما در روش دوم می توانید با استخدام یک متخصص و سپردن کار به سایت هایی که این خدمات را ارائه می دهند، به راحتی از مزایای آن بهره ببرید.
البته پر واضح است که روش دوم انتخاب مناسب تری است. چرا که با توجه به مشغله های مربوط به کسب و کار خود، صرف کردن زمان طولانی برای آموزش، و نیز آزمون و خطا کردن برای رسیدن به هدف موردنظر کاری بسیار طاقت فرسا است. اما با استفاده از خدمات این سایت ها به سرعت به هدفی که می خواهید، دست پیدا می کنید.
گوگل ادز یا سئو، کدام راهکار مناسب سایت است؟
وجود هر دو روش برای رشد کسب و کار نیاز است، چرا که این دو روش مکمل یکدیگرند. همچنین از طریق گزارشات گوگل میتوان رفتار کاربران را در دورههای زمانی متفاوت بررسی نمود.
ولی اگر شما صاحب استارت آپ و کسب و کار نوپا هستید، گوگل ادز می تواند با سرعت بیشتری نسبت به سئو ترافیک هدفمند و در نتیجه فروش بیشتری برایتان به همراه خواهد آورد. البته در این پروسه سئو را نباید فراموش کرد. چرا که بدون سئو اصولی نمی توانید موفقیت پایداری داشته باشید.
آیا صرف هزینه در گوگل به صرفه می باشد؟
زمانی که شما از تمام مزایایی که گوگل، آگاه می شوید این نکته و سوال برای شما پیش می آید که آیا صرف هزینه و سرمایه گذاری در تبلیغات گوگل به صرفه و مناسب می باشد؟ از انجا که گوگل یک شرکت خارجی بوده و قطعا برای مراودات مالی شما باید با ارزهای بین المللی همچون دلار با آنها رابطه برقرار کنید، و نیز با توجه به این موضوع که قیمت ارزهای خارجی در حال نوسان است، پاسخ این سوال بسیار پر اهمیت می باشد.
اما به نظر ما با توجه به قیمت ارز نیز این کار به صرفه می باشد، به دلیل اینکه در ابتدا هزینه گوگل بر پایه هر کلیک می باشد. به این معنی که هر کسی سایت شما را در گوگل ببیند و با کلیک مستقیم وارد سایت شما شود، گوگل از شما هزینه دریافت می کند. در غیر اینصورت هزینه ای از شما دریافت نمی کند.
گوگل بابت اینکه شما را به نمایش می گذارد از شما هزینه ای دریافت نمی کند. بلکه به ازای هر مخاطبی که وارد سایت شما می شود، از شما هزینه دریافت خواهد کرد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بتوانید مخاطب را قانع کنید تا وارد سایت شما شود. لذا شما با استفاده از ورود او هر امکانات یا خدماتی را که قصد دارید ارائه می دهید.
سخن پایانی
Google Ads در زمان و در هزینه سرمایه گذاری خوب و بزرگی است. اگرچه کمی این سیستم پیچیده است، اما با استفاده از آن میتوانید سود زیادی کسب کنید. حتی با کمترین بودجه بازاریابی، کمپینهای سودآور با CPC های (پرداخت به ازای هر کلیک) پایین اجرا کنید. این روشی بسیار مؤثر برای اطمینان از دیده شدن کسب و کار و خدمات شما به مخاطبین مورد نظر است.
شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کسب و کار دیجیتال به دیگر مقالات ما در سلام کسب و کار رجوع کنید.