کسب و کار دیجیتال چیست؟

کسب و کار دیجیتال

ظهور فناوری و کسب و کار دیجیتال چند سالی است که کسب وکارهای سنتی را تهدید می کند و آن هایی که نتوانند با فناوری های دیجیتال خود را تطبیق دهند در بقا خود بسیار مشکل خواهند خورد با توجه به بروز بحران کرونا بسیاری از کسب وکارهای سنتی و دانش بنیان به ضرورت دیجیتالی سازی کسب و کارشان پی برده اند و از طرفی بسیاری از استارت آپ ها نیز درصدد افزایش مقیاس پذیری (اسکیل آپ) می باشند. با توجه به آنکه صرفن داشتن دانش فنی برای تحقق رویاها و مقیاس پذیری کافی نمی باشد باید به دنبال توسعه قابلیت ها و دانش افزایی در مورد کسب و کار، مدل های کسب و کار عصر دیجیتال برای مواجهه با عصر دیجیتال، جذب سرمایه، مسائل حقوقی و بازاریابی هستید.

پس دو موضوع مطرح این است که ابتدا دیجیتالی شدن کسب وکارها و تغییر کسب وکارها از حالت سنتی به دیجیتال. که دومی خلق کسب وکارهای دیجیتالی است. در واقع همان فعالیت های است که در فضایی دیجیتالی انجام می شود. در این نوع کلیه فرایندها با سرعت و یکپارچگی بیشتری انجام می شود.

تفاوت کسب وکارهای اینترنتی و کسب وکارهای دیجیتال

کسب وکارهای اینترنتی به شکلی از ارائه خدمات که بر بستر اینترنت انجام می شود کسب وکارهای اینترنتی گفته می شود.به طور مثال از طریق سایت،اینستا و… اما در کسب وکارهای دیجیتال ممکن است بخشی از این فرایند از فناورهای دیجیتالی استفاده نماید.

اما نکته مهم تر تفاوت کسب وکارهای اینترنتی با کسب درآمد از اینترنت است. بسیار افرادی هستند که از اینترنت کسب درآمد می کنند مانند فریلنسرها،تبلیغات و … اما کسب وکارهای اینترنتی به کسب درآمد از اینترنت می گویند که خود شما صاحب کسب وکار باشید.

برای یادگیری و آمادگی در حوزه کسب وکارهای دیجیتال آموزش و یادگیری سرفصل های ذیل بسیار حیاتی و مهم است:

  • اصول و مبانی کارآفرینی دیجیتال و راه اندازی استارت آپ
  • مهارتهای توسعه فردی، خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری
  • مهارتهای مذاکره و شبکه سازی در کسب و کارهای دیجیتال
  • فرایند دیجیتالی سازی کسب و کار
  • ارزش گذاری و تهیه طرح تجاری برای کسب و کارهای دیجیتال
  • اسکیل آپ (مقیاس پذیری) در کسب و کارهای دیجیتال
  • الگوهای نوآوری در مدل های کسب و کار دیجیتال
  • اصول و روش های جذب سرمایه و تامین مالی
  • مباحث حقوقی و مدیریت قراردادها در کسب و کار های دیجیتال
  • اصول و روش های بازاریابی و برندیگ دیجیتال

دسته بندی

مدیریت توسعه محصول،کسب وکارهای داده محور،هک رشد کسب وکار برای کلیه مدیران و کارشناسان کسب وکارهای قدیمی که علاقه مند به ایجاد کسب وکارهای دیجیتال هستند،می توانند با تحقیقات و کسب مهارت های لازم در موارد ذیل به طراحی مدل و مدیریت کسب وکار خود به پردازند.

چرا آموزش تخصصی در این حوزه الزامی است؟

  • بالا بودن نرخ شکست کسب و کارهای نوپای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و نیاز به کسب دانش مدیریتی و سازمانی ویژه برای مراحل رشد و مقیاس پذیری
  • کمبود مهارت تخصصی در حوزه توسعه محصول و کسب و کار دیجیتال
  • توسعه روزافزون مدلهای درآمدی از کسب و کارهای اینترنتی
  • افزایش آمادگی مدیران برای مواجهه با بحران های محیطی و چالشهای عصر دیجیتال

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کسب و کار دیجیتال به دیگر مقالات ما در سلام کسب و کار رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *