تولید کننده محتوا به چه کسانی گفته میشود؟ چگونه به موفقیتهای شغلی خود دست مییابند؟ نود و یک درصد از متخصصان کسبوکار که مدل معامله (B2B (business to business هستند از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده میکنند. با این حال، این بدان معنا نیست که تمام محتوایی که آنها تولید میکنند، محتوای عالی، قانعکننده، یا باارزش است. اما برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا که موفق بهنظر میرسد چه چیزی نیاز است؟ چگونه میتوانیم به کسی تبدیل شویم تا افراد دیگری که مانند ما در صنعت مشغول به کار هستند، به دنبال افکار، مشاوره و نظرات ما باشند؟ همه اینها با کاری که شما انجام میدهید، قبل از اینکه انگشتان خود را به صفحهکلید فشار دهید؛ شروع میشود.
تولید کننده محتوا کیست؟
تولید کننده محتوا مطالب سرگرمکننده و آموزشی تولید میکند تا نیازهای مخاطبان هدف را در زمینههایی مانند علایق و چالشهایی که با آن روبهرو هستند، پاسخ دهد. محتوایی که او تولید میکند میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله پستهای وبلاگ، ویدئو، کتابهای الکترونیکی، عکسها و اینفوگرافیکها. امروزه، کسبوکارها تولید کننده محتوا را استخدام میکنند تا بتوانند مشتریان جدید و موجود را با برند خود درگیر کنند.
فرقی نمیکند که در تیم استراتژی بازاریابی محتوایی شرکت خود کار میکنید و یا به تنهایی برای کسبوکارهای مختلف محتوا تولید میکنید، بعضی از عادات امتحان شده وجود دارند که با بهکارگیری آنها میتوانید به یک تولید کننده محتوا و واقعاً موفق تبدیل شوید.
هشدار: تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا مانند همه مهارتهای دیگر، یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. چون شما سعی دارید در آن خوب شوید، نه اینکه فقط این کار را مانند یک تازهکار انجام دهید. اما اگر هر چه زودتر این پنج عادت را در برنامه روتین خود بگنجانید، طی زمان کمتری در مسیر خود برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا قرار خواهید گرفت.
چگونه به یک تولید کننده محتوا تبدیل شوید
- هر روز اخبار مربوط به صنعتتان را بخوانید
به صورت مرتب بنویسید
مخاطبان صنعت خود را بشناسید
از لحن مخصوص خود استفاده کنید
محتوای دیگران را انتخاب و جمعآوری کنید (زمانی که منطقی به نظر میرسد)
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) کسبوکار را درک کنید
در هر فرصتی برای شبکهسازی استفاده کنید
به جای نظر دادن، راهکار ارائه دهید
همهچیز را زیر سؤال ببرید
۱٫ هر روز اخبار مربوط به صنعت خود را بخوانید
ایجاد محتوای عالی که واقعاً با مخاطب ارتباط برقرار کند و آنها را تحت تأثیر قرار دهد، مستلزم این است که بدانید در صنعتتان چه میگذرد. بهترین تولید کننده محتوا در مورد اخبار و گرایشهایی که در صنعت وجود دارد در اینترنت جستجو میکند و تنها به خواندن اکتفا نمیکند. این موضوع، او را در موضعی قرار میدهد که بتواند دو موضوع را درک کند؛ اول مفهوم پشتپرده چیزهایی که در طول تاریخ در صنعت آنها اتفاق میافتند و دوم اینکه چگونه آنها طرز فکر مخاطبان هدف را در حال حاضر شکل میدهند.
تولید کننده محتوا باید متوجه شود که مشتریانشان زمان خود را در چه سایتهایی به صورت آنلاین سپری میکنند تا بتوانند از آن وبلاگها پیشی بگیرند.
۲٫ بهعنوان تولید کننده محتوا به صورت مرتب بنویسید
اگر از این مورد استفاده نکنید، قدرت نویسندگی را از دست میدهید. تولیدکنندگان محتوای موفق، اهمیت حرکت مداوم ماهیچههای نوشتاری خود را درک میکنند. انجام این کار به آنها کمک میکند از طریق ایدههایی کار کنند که ممکن است در ذهنشان به طور نامنظم ترکیب شده باشند و از بین آنها موارد باارزشی را بیابند که بعداً به ایدههای کاملاً تحققیافته تبدیل میشوند. یک تولید کننده محتوا ممکن است همیشه برای نوشتن باانگیزه نباشد، اما میداند که چیزی الهامبخش میتواند از چیزی که نوشته است، نشئت بگیرد.
با انجام آن به طور روزانه یا هر چند روز یک بار به نوشتن عادت کنید. منظورم این نیست که شما نیاز دارید یک مقاله ویرایشی بالغ بر ۱۵۰۰ لغت را در مورد یک موضوع صنعتی بنویسید. بلکه در مورد این صحبت میکنم که؛ به طور روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را صرف نوشتن ایدهها و اندیشههایتان کنید. بفهمید که در چه زمانهایی ذهن شما روشنترین حالت را دارد؛ برای اکثر مردم، این اتفاق بعد یا در طول یک خوردن یک فنجان قهوه اتفاق میافتد؛ و بفهمید که در چه زمانی به صورت خودجوش، انگیزه برای نوشتن دارید. دیروز چه چیزی مطالعه کردهاید که هنوز مطالبش را به یاد دارید؟ از کدام قسمت آن هنوز سر در نیاوردهاید؟ پرسیدن چنین سؤالاتی از خودتان، باعث میشود که جریان نوشتن در ذهنتان شروع شود.
۳٫ مخاطبان صنعت خود را بشناسید
یکی از سختترین قرصها که باید برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا به صورت حرفهای و خلاق قورت دهید این است که شما در اختیار مخاطبان خود قرار دارید و نیازهای مخاطبانتان ممکن است که خلاقیت شما را از بین ببرند. اما در پایان روز با مبلغی که مخاطبانتان میپردازند، میتوانید قبضهایتان را پرداخت کنید. اگر مخاطبان خود را به اندازه کافی و به طور عمیق بشناسید، علایق و فرصتهای خلاقانهای خواهید یافت که بدون آنها پیدا نمیکردید.
ویژگی سوم همه تولیدکنندگان محتوای موفق این است که آنها همه جوانب مخاطبان خود را به خوبی میشناسند. آنها خوانندگان و بینندگان خود را بررسی کنید: مخاطبان چه چیزهایی را میخواهند که شما هنوز برای آنها مهیا نکردهاید؟ آنها چه مشکلاتی دارند که شما قادر به حل آنها هستید؟ در اینجا بعضی از ویژگیهای دیگر از مخاطبانتان آورده شده است که برای شما و کارفرمایتان مفید هستند:
- سن
- جنسیت
- مکان
- تعداد اعضای خانواده
- عنوان شغلی
- حقوق
۴٫ در تولید محتوا از لحن مخصوص خود استفاده کنید
شما تنها تولید کننده محتوا در صنعت خود نیستید. این بدان معنی است که شما تنها تولید کنندهای نیستید که توصیه، مشاهدات و تفکرات رهبری را ارائه میدهید که صنعتتان خواستار آنها است.
کارهای زیادی وجود دارند که شما میتوانید انجام دهید تا از دیگر تولیدکنندگان محتوا در حوزه خود متمایز شوید برای مثال: تنوع بخشیدن به محیط محتوای جدید، ترویج محتوایتان در کانالهای مختلف و به طور طبیعی کسب تجربه و اعتماد در طول زمان. اما حتی تولیدکنندگان محتوا که با آنها رقابت میکنید نیز همان کارها را انجام میدهند.
آنچه شما میتوانید به محتوای خود اضافه کنید؛ که هیچکس دیگری نمیتواند آن را انجام دهد؛ اضافه کردن لحن مخصوص خودتان است.
خوانندگان روی محتوای شما برای بهدست آوردن اطلاعات مدنظرشان کلیک میکنند، اما آنها به خاطر شخصیت نوشتههایتان دوباره به مطالبتان باز میگردند. آیا در حال نوشتن مطلبی در مورد امنیت اینترنتی (سایبری) هستید؟ فقط به ارائه پیشنهاد جدید در مورد نرمافزارهای بد امروزی اکتفا نکنید؛ قیاسها و داستانهای شخصی از نقض دادهها را ارائه دهید که پیشنهاد شما را توجیه میکنند و تنها شما میتوانید آنها را ارائه دهید. برندی که برای آن مطلب مینویسید، ممکن است شما را با محتوای مستبدانه یا کاملاً غیررسمی محدود کند، اما این به معنای آن نیست که شما نمیتوانید به دیدگاه منحصربهفردی عمل کنید که در وهله اول باعث ایجاد و تقویت انگیزه در شما برای پیوستن به این کسبوکار شده است.
یاد بگیرید که چگونه دستورالعملهای تولید محتوای کارفرما را با خلاقیت خود ترکیب کنید و با انجام آن در بلندمدت به یک تولید کننده محتوای بسیار باارزشتر تبدیل خواهید شوید.
۵٫ محتوای دیگران را انتخاب و جمعآوری کنید (زمانی که منطقی به نظر میرسد)
در این روزها تعداد افرادی که از محتوای دیگران بهره میگیرند، کم نیست. در واقع، هر کسی در اینترنت میتواند محتویات یک فرد دیگر را کپی کند و آن را دوباره به اشتراک بگذارد، آن را در فیسبوک به اشتراک بگذارد، آن را پین کند و … . اما تولیدکنندگان موفق میدانند، این کافی نیست که خبرهای مربوط به صنعت را کپی کنند و آن را در اختیار طرفداران و دنبالکنندگان خود قرار دهند.
گای کاواساکی (Guy Kawasaki)، نویسنده پرفروش روزنامه نیویورکتایمز میگوید: «شما همچنین باید خودتان را جای یک متخصص در موقعیت قرار دهید و صادقانه با جوامع خود تعامل داشته باشید». به اشتراکگذاری مطالب، کافی نیست. پرداختن و درگیرشدن با مطالبی که در حال حاضر به اشتراک میگذارید، آن را برایتان منحصربهفرد میکند.
به عنوان یک تولید کننده محتوا عادت کنید تا زمانی که چیزی باارزش برای اضافه کردن دارید، از محتویاتی استفاده کنید که از جاهای دیگر برمیدارید. اکنون که شما اینترنت را بر اساس یک مبنای منظم برای اخبار صنعتی جستجو میکنید، احتمالاً عمق وسیعتری نسبت به دانشی دارید که قبلاً میدانستید. بنابراین با اعتماد به نفس باشید و اطلاعات اضافی، مفید و یا حتی یک ایده یا نظر را در هنگام به اشتراکگذاری مطالب دیگران به خوانندگان خود بدهید. خوانندگان شما از آن تقدیر خواهند کرد و احتمالاً نویسنده نیز این کار را خواهد کرد (یا حداقل میتواند جرقه یک مناظره را بزند که امتیازی برایتان محسوب خواهد شد).
۶٫ بهعنوان یک تولید کننده محتوا شاخصهای کلیدی عملکرد کسبوکار را درک کنید
اینترنت یک مکان بزرگ است (این یک امر بدیهی است). مطمئناً میتوان گفت، آنقدر برای محتوای شما بزرگ است که ممکن است به تنهایی توسط مخاطبانتان کشف نشود. در سال ۲۰۱۸، ۶۱ درصد از افراد حرفهای اعلام کردند که تولید ترافیک و لید، تبدیل به چالش اصلی عملکرد بازاریابی آنها شده است.
تنها به این دلیل که مطالب را به صورت آنلاین منتشر میکنید به این معنا نیست که دیدگاهتان با توجه به ارزشی که دارد، ترافیک لازم را به دست آورد. برای اینکه از خوانده شدن محتویات خود اطمینان حاصل کنید، ابتدا باید بر روی یک شاخص عملکرد کلیدی (KPI) تمرکز کرده و محتوای خود را بر اساس آن بهینه کنید. KPI، یک معیار خاص است که شما انتخاب کردهاید برای اندازهگیری اینکه محتوای شما در مقابل انتظارات شما چه میکند.
شاخصهای عملکرد کلیدی مدرن عبارتاند از:
- ترافیک رسانه های اجتماعی(Social media traffic)، تعداد بازدیدکنندگانی که توسط یک پست در رسانههای اجتماعی به محتوای شما جذب میشوند.
- ترافیک مستقیم (Direct traffic)، تعداد بازدیدکنندگانی که با ورود به نشانی اینترنتی سایت شما به طور مستقیم به نوار آدرس مرورگر وبسایتتان میآیند.
- ترافیک ارگانیک(Organic traffic)، تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق نتایجی که توسط یک موتور جستجو پدیدار شدهاند به محتوای شما میرسند.
- ثبتنام کنندگان (Submissions)، تعداد افرادی که به وبسایت شما مراجعه میکنند و اطلاعات تماس خود را در عوض منبعی که به آنها پیشنهاد کردهاید ارسال کردهاند (شکلی از تولید لید و جذب مشتری).
به عنوان مثال، اگر شما یا کارفرما بر روی ترافیک ارگانیک تمرکز میکنید، این ایده خوبی است که الگوریتم جستجوی گوگل را مطالعه کنید تا ببینید چگونه محتواهای مختلف را دستهبندی میکند. سپس، محتوای خود را بهینه کنید به طوری که به خوبی تحت شاخص عملکرد کلیدی ترافیک ارگانیک عمل کند. هرچه دانش بیشتری در مورد شاخصهای کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ در دسترس تولید کننده محتوا باشد، موفقیت بیشتری خواهد داشت.
۷٫ از هر فرصتی برای شبکهسازی استفاده کنید
تولیدکنندگان موفق محتوا میدانند که دلیل موفقیت آنها نه تنها به خاطر شور و اشتیاقی که دارند، بلکه به خاطر کسانی است که به آنها آموزش دادهاند، انگیزه دادهاند و آنها را وادار به فکر کردن با رویکردهای مختلف کردهاند.
این یکی از راههایی است که یک تولید کننده محتوا به تولید کننده محتوای موفق تبدیل میشود؛ آنها این واقعیت را پذیرفتهاند که چیزهای بیشتری برای یادگیری نسبت به آنچه میدانند، وجود دارد و مسیر به سوی راههای جدید برای فکر کردن باز است. یک شبکهسازی حرفهای، شما را وادار به انجام این کار میکند. الآن زمانی است که باید به ایدههای دیگران گوش دهید و آنها را در کنار ایدههای خود مورد بررسی قرار دهید.
با در دست گرفتن فرصتهای بیشماری که باید آنها را انجام دهید، عادت شبکهسازی را در خود تقویت کنید. آنها بدون دلیل به عنوان شبکههای اجتماعی شناخته نمیشوند! زمانی را در توییتر (Twitter)، فیسبوک (Facebook) و لینکدین (LinkedIn) سپری کنید برای بررسی اینکه چه کسانی عنوان رهبری فکری در صنعت شما را دارند و آنها را دنبال کنید.
زمانی که این کار را انجام دهید، میتوانید در شبکهسازیهای فردی راحت باشید. اگر به صورت ذاتی یک فرد برونگرا نیستید، فکر ایجاد ارتباط میتواند شما را به عقب بکشد. کار را برای خودتان راحت کنید و با همکاران خود شروع کنید. شما با آنها از قبل چیزهای مشترکی داشتهاید، بنابراین یک مکالمه در سالن غذاخوری شرکت و یا کنار میزتان نباید زیاد ترسناک باشد.
۸٫ به جای نظر دادن، راهکار ارائه دهید
زمانی که تنها بهعنوان یک تولید کننده محتوا شروع به کار میکنید، ممکن است از قبل دانشی در مورد آنچه بازار به دنبالش است، داشته باشید. با این حال، برای تولیدکنندگان محتوای موفق، تخصص همهچیز نیست.
آیا میخواهید مخاطبانتان، محتوایتان را به خاطر داشته باشند؟ فقط چیزهایی را گزارش ندهید که آنها را از قبل میدانید؛ توضیح دهید که چرا آنها مهم هستند و اینکه مخاطبان شما چه بهرهای میتوانند از آن ببرند. افرادی که محتوای شما را میخوانند، علاقهای به شنیدن سخنان شما ندارند. آنها به دنبال برآوردن نیازهای خاص خود هستند. حتی اگر نیازهای آنها این باشد که چگونه اعتماد به نفسشان را در صنعتی که کار میکنند، بالا ببرند، این وظیفه شما خواهد بود که مشاهدات بازار خود را به گونهای بیان کنید که آنها بتوانند بفهمند و از آن درس بگیرند.
۹٫ بهعنوان یک تولید کننده محتوا همه چیز را زیر سؤال ببرید
تولیدکنندگان محتوا به طور طبیعی کنجکاو هستند. آنها یاد گرفتهاند که در مورد دانش درونی که پیش از این دارند و اطلاعات بیرونی که در جهان منتشر میشوند، کنجکاو باشند. این شناختی که از این حس کنجکاوی ذاتی نشئت میگیرد، یک محتوای عالی را به وجود میآورد.
لورن توهیل (Lorraine Twohill)، سرپرست بازاریابی گوگل، میگوید: «شما باید کنجکاو باشید که مشکلات را شناسایی کنید و سپس راهحلهای جدیدی پیدا کنید». این همان راهکارهای پیشنهادی به مشکلات قدیمی است که باعث میشود تولید کننده محتوا در صدر قرار بگیرند.
به سؤال کردن منتقدانه به صورت مداوم، عادت کنید. گرفتن دیدگاه مخالف نسبت به یک قطعه محتوا میتواند در ابتدا دشوار باشد، اما اگر شروع به سؤال پرسیدن در این زمینه کنید که چرا نویسنده اینگونه فکر میکند و چنین طرز تفکری باعث ایجاد چه پیامدهایی در صنعت خواهد شد، شما کمکم در مورد محتوایی که میخوانید منتقدانه فکر خواهید کرد. اگر شما نمیدانستید، این را بدانید که متفکران انتقادی، تبدیل به تولیدکنندگان محتوای بسیار عالی میشوند.
سخن آخر
فشار زیادی بر روی تولید کننده محتوا وجود دارد؛ و این فشار شامل هر یک از افراد که در حوزه بازاریابی درون گرا مشغول به فعالیتاند نیز میشود؛ تا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی، بتوانند محتوای بسیار عالی تولید کنند. فقط بدانید که تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای موفق با عاداتی شروع میشود که درونتان شکل میدهید و به این ترتیب آنها شما را برای تولید بعضی از محتواهای بسیار باارزش برای مخاطب هدف خود آماده میکنند.
لطفا ما را در Instagram دنبال کنید.