آداب معاشرت تجاری: راهنمای نهایی برای برخورد درست با مشتریان

آداب معاشرت تجاری چگونه است؟ آیا با قواعد آداب معاشرت تجاری آشنایید؟ بیشتر افراد از این قواعد نانوشته آگاهند، یا حداقل زمانی آگاه می‎شوند که نقض شوند. شاید وقتی یکی از همکاران شما بی‌ادبانه رفتار کرده است، خرد شده باشید یا وقتی که یکی از مشتریان حرف نادرستی زده است، احساس ناراحتی کرده باشید. اما درک این اشتباهات در بازاریابی به این معنا نیست که شما مرتکب چنین اشتباهاتی نمی‌شوید. انتظارات حرفه‌ای و قواعد نانوشته همیشه تغییر می‌کنند و ممکن است مواردی وجود داشته باشد که هرگز آن‌ها را در وهلۀ اول یاد نگرفته‌اید. اگر غیرعادی یا بی‌ادبانه رفتار کنید، در روابط خود با خریداران ممکن است به مشکل برخورد کنید. برای این‌که مطمئن شوید رفتار و اعمال شما همیشه درست است، این دستورالعمل‌ها را در این مقاله  مطالعه کنید.

نکات مربوط به آداب معاشرت تجاری

اگرچه این قواعد قابل‌تغییر هستند، ولی اتکا به آن‌ها کمک می‌کند بتوانید آداب معاشرت تجاری موفق‌تری داشته باشید.

۱٫ درخواست خود را با یک روش مناسب بیان کنید

آیا از کسی درخواست کمک دارید یا می‌خواهید وقتش را در اختیارتان قرار دهد؟ درخواست خود را واضح و روشن و با آداب معاشرت تجاری بیان کنید. این شاید در ظاهر محترمانه به نظر برسد؛ به‌این‌صورت که شما درخواست کمک یا وقت آن‌ را دارید، بنابراین می‌خواهید به آن‌ها اجازه دهید که شرایط را تعیین کنند، ولی درواقع بار بیشتری را روی شانۀ آن‌ها می‌گذارید.

به جای این‌که بپرسید «آیا وقت داری که چند روز دیگه با هم یک فنجان قهوه بخوریم؟» بپرسید که «آیا می‌توانیم روز سه‌شنبه به فلان کافی‌شاپ برویم و دربارۀ راه‌‌انداختن فلان کمپین حرف بزنیم؟»

اگر آن شخص با پیشنهادتان موافق باشد، به‌راحتی می‌گوید بله. اگر این‌طور نباشد، به‌سادگی می‌تواند زمان یا محل دیگری را برای قرار پیشنهاد دهد.

۲٫ خود را به‌طور صحیح معرفی کنید

وقتی یک نفر جدید وارد اتاق می‌شود، با آداب معاشرت تجاری بایستید و با او دست بدهید. این نشانۀ احترام است. شما همچنین باید نام کامل (نام و نام خانوادگی) خود را بگویید. دست‌دادن را هیچ موقع فراموش نکنید؛ اما استثنائاً اگر بیماری مسری دارید، بگویید «از دیدارتان بسیار خوشحالم. می‌خواهم که با شما دست بدهم، اما متأسفانه بیمار هستم و ابداً نمی‌خواهم که به شما هم سرایت کند.»

۳٫ حواستان به زمان باشد

وقت‌شناسی از نشانه‌های آداب معاشرت تجاری ادب و احترام است. به‌هرحال، تأخیر و دیرکردن به کسانی که با آن‌ها قرار ملاقات دارید، این پیام را می‌رساند که برای وقت خودتان بیشتر از وقت آن‌ها ارزش قائل هستید. همیشه باید سعی کنید تأخیر نداشته باشید؛ حتی اگر جلسات زیادی داشته باشید، به ترافیک برخورد کنید، مقصد خود را نتوانید پیدا کنید و غیره.

علی‌رغم آن‌چه گفته شد، گاهی اوقات تأخیرداشتن اجتناب‌ناپذیرتر از آن است که از قبل به دیگران اطلاع دهید. به‌محض این‌که متوجه شدید احتمالاً نمی‌توانید به موقع برسید، تماس بگیرید یا ایمیل بزنید و آن‌ها را در جریان قرار دهید. در نهایت، جلسات ملاقات را به‌موقع یا حتی زودتر خاتمه دهید. با ۱۰ دقیقه زودتر خاتمه‌دادن گفتگویی یک‌ساعته، می‌توانید حس‌نیت خود را نشان دهید.

۴٫ وسایل‌تان را کنار بگذارید

با این‌که می‌بینید افراد زیادی تلفن همراهشان را از خود دور نمی‌کنند، اما شما تلفن خود را کنار بگذارید. گوش‌دادن به موسیقی، چرخیدن در شبکه‌ های اجتماعی جدید و فرستادن پیام این احساس را در طرف مقابل ایجاد می‌کند که نمی‌خواهید کسی مزاحم شما شود. این رفتار ممکن است باعث شود سرد و گوشه‌گیر به‌نظر برسید و همچنین احتمال این‌که کسی با شما صحبت کند را از بین می‌برد و دور از آداب معاشرت تجاری است.

۵٫ در مسیر آداب معاشرت تجاری لباس‌های خیلی غیررسمی نپوشید

در دنیای امروز که پوشش‌های غیررسمی در دفاتر و ادارات رایج شده است، شاید شما نیز وسوسه شوید که از لباس‌های غیررسمی استفاده کنید. اگر مرتباً با مشتریان صحبت می‌کنید، بهتر است پوشش رسمی داشته باشید. اگر آن‌ها از لباس نیمه‌رسمی استفاده می‌کنند، شما نیز قبل از ملاقات پوشش خود را تغییر دهید و اگر ملاقات مجازی دارید، میز کار خود را مرتب کنید و از کمر به بالا ظاهری رسمی داشته باشید.

همچنین باید از سبک پوشش مدیر خود الگوبرداری کنید. سعی کنید پوشش رسمی شما مانند آن‌ها باشد.

۶٫ بر اساس آداب معاشرت تجاری حرف دیگران را قطع نکنید

مهم نیست که چقدر پرشور و مشتاق هستید، سعی کنید حرف دیگران را قطع نکنید. قطع‌کردن حرف دیگران باعث می‌شود فکر کنند برای نظر خودتان اهمیت بیشتری قائل‌اید. اگر نگران هستید که حرف خود را فراموش کنید، آن را یادداشت کنید و نفس عمیقی بکشید. سپس صبر کنید تا زمانی که حرف آن‌ها به‌طور کامل تمام شود و سپس آن‌چه در ذهن دارید را بیان کنید.

۷٫ نگویید می‌خواهید به دستشویی بروید

این کار بر خلاف آداب معاشرت تجاری و بی‌ادبی تلقی می‌شود. درعوض، به‌سادگی بگویید «ببخشید» و بروید.

۸٫ از آن‌ها بپرسید که چطور می‌خواهند ارتباط برقرار کنند

بعضی افراد می‌خواهند پیام متنی ارسال کنند. بعضی افراد ممکن است از دریافت پیام از طرف شما وحشت داشته باشند. بعضی افراد دیگر ممکن است ترجیح دهند که فقط از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنند. بعضی دیگر نیز همچنان صحبت‌کردن با تلفن را دوست دارند.

نکته این است که هر کسی سبک ارتباط متفاوتی دارد. این‌طور فرض نکنید که مشتریان، همکاران و مدیرتان می‌خواهند درست مثل شما صحبت کنند. از آن‌ها بپرسید که ترجیح می‌دهند از چه طریقی با شما ارتباط داشته باشند؟ هر کانالی را که انتخاب کنند، تمام تلاش خود را برای استفاده از آن انجام دهید.

۹٫ مؤدبانه و با رعایت آداب معاشرت تجاری محل را ترک کنید

هرگز وقتی شخص دیگری درحال صحبت است، محل را ترک نکنید؛ زیرا ممکن است تصور کند حوصله‌تان سررفته است. درعوض، صبر کنید، خونسردی خود را حفظ کنید و بگویید: «ممنونم از این‌که وقت خود را به من دادید. از آشنایی با شما خوشحال شدم، به امید دیدار مجدد. اجازه بدهید صندلی شما را نشان‌تان بدهم تا با دوستان دیگر هم آشنا شوید». حالا می‌توانید محل را ترک کنید.

۱۰٫ از اسامی افراد استفاده کنید

همان‌طور که دیل کارنگی گفته است، اسم یک شخص برای آن شخص شیرین‌ترین و مهم‌ترین صدا در هر زبانی است. هنگامی که افراد به شما معرفی می‌شوند، به اسم آن‌ها بادقت توجه کنید. اگر مطمئن نیستید اسم آن شخص را درست شنیده باشید، بگویید: «متوجه نشدم. آیا امکان دارد اسم شریف‌تان را دوباره تکرار کنید؟»

اسم آن‌ها را در طول گفتگو به زبان بیاورید. البته زیاده‌روی نکنید و بدون استثنا در هر پاسخ از اسم آن‌ها استفاده نکنید.

دفعه بعد که با آن شخص ملاقات کردید، با اسم او سلام و احوال‌پرسی کنید تا حس خاصی پیدا کند. اگر فاصلۀ زمانی زیادی بوده و اسم آن شخص را فراموش کرده‌اید، بگویید ببخشید، اسم شما را فراموش کرد‌ه‌ام. امکان دارد به من یادآوری کنید؟

۱۱٫ در راستای آداب معاشرت تجاری تعامل داشته باشید

احتمال دارد با شخصی در یک رویداد یا کنفرانس شبکه‌سازی صحبت کرده باشید که علاقه‌ای به هم‌کلام شدن با شما ندارد. آن‌ها به دنبال هدف بعدی خواهند بود که معمولاً شخصی است که از آن‌ها مهم‌تر است یا بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند.

قطعاً حس خوبی نخواهید داشت، اما بازخورد منفی از خود بروز ندهید. اگر با کسی صحبت می‌کنید، تمرکز خود را روی او حفظ کنید. ممکن است متوجه شوید او بهترین شخص برای صحبت نیست؛ دراین‌صورت، مؤدبانه عذر و بهانه بیاورید و گفتگو را خاتمه دهید تا آداب معاشرت تجاری را به جا آورده باشید.

۱۲٫ تعهد خود را حفظ کنید

حرف شما ارزشمندترین دارایی شما است. اگر قول داده‌اید کاری را انجام دهید، باید همیشه به قول خود وفادار باشید. ممکن است به کسی قول داده باشید پادکست‌های موردعلاقۀ خود را برای او ارسال می‌کنید. مقداری وقت بگذارید تا برای او ایمیل ارسال کنید.

یا شاید توافق کرده باشید رزومۀ کسی را بررسی کنید. بعداً در راستای خدمات به مشتری ها برای او ایمیل ارسال کنید که از آشنایی با او خرسند هستید و اگر تمایل داشته باشد که درخواست‌نامه‌اش را برای شما ارسال کند، خوشحال می‌شوید به آن نگاهی بیندازید. رعایت نکات فوق‌الذکر کمک می‌کند شهرت و اعتبار و روابط بهتر و موفق‌تری داشته باشید.

قواعد وعده‌های غذایی تجاری

۱٫ تنها ننشینید

اگر قبل از بقیه به رستوران رسیدید، منتظر باشید تا بقیه هم برسند و قبل از آن‌ها سر میز ننشینید.

۲٫ بشقاب‌ها را خلاف جهت عقربه‌های ساعت دست‌به‌دست کنید

وقتی همزمان چند بشقاب روی میز قرار دارد، آداب معاشرت تجاری ایجاب می‌کند است که بشقاب‌ها را خلاف جهت عقربه‌های ساعت (از چپ به راست) دست‌به‌دست کنید.

علی‌رغم آن‌چه گفته شد، اگر بشقاب‌ها در جهت عقربه‌های ساعت دست‌به‌دست می‌شوند، نباید الگو را به‌هم بزنید و اگر چیزی را به شخص دیگری می‌دهید و او در سمت چپ شما نشسته است، آن را مستقیماً به نفر سمت چپی بدهید و دور میز نچرخانید.

۳٫ صندلی را برای شخص دیگری از میز بیرون نکشید

بیرون‌کشیدن صندلی از میز برای دیگری، بی‌ادبی تلقی می‌شود. آن‌ها قطعاً خودشان می‌توانند این کار را انجام دهند.

۴٫ در مسیر آداب معاشرت تجاری حواس‌تان به میزبان باشد

آن‌چه سفارش می‌دهید بستگی به سفارش دیگر افراد حاضر دارد. اگر آن‌ها پیش‌غذا و غذای اصلی سفارش داده‌اند، شما نیز همین کار را انجام دهید. آن‌ها مجبور نخواهند بود فقط خودشان غذا بخورند.

نکته: چه میزبان باشید و چه مهمان، آخرین نفر سفارش دهید. می‌توانید بگویید من هنوز تصمیم نگرفته‌ام، اول شما لطفاً.

۵٫ غذاهای خیلی گران سفارش ندهید

وقتی قرار است نفر دیگر پول غذا را پرداخت کند، شاید دل‌تان بخواهد گران‌ترین غذای منو را سفارش دهید. بیشتر اوقات، این کار درستی نیست. از میزبان تقلید کنید و سعی کنید همان غذای او را سفارش دهید.

۶٫ نان را با دست قسمت کنید

شاید این مورد برایتان تعجب‌آور باشد. آیا بی‌ادبی نیست که با دست غذا بخورید؟ وقتی نان باشد، نه خیر این‌طور نیست. نان را با دست قسمت کنید. هر بار که می‌خواهید با غذا نان بخورید، یک تکه از آن را جدا کنید.

۷٫ از سمت چپ بنشینید

برخوردن به کسی سر میز ناخوشایند است. خوشبختانه به‌راحتی می‌توانید خود را از این قضایا دور کنید. برای رعایت آداب معاشرت تجاری از سمت چپ بنشینید و از سمت راست بلند شوید.

۸٫ نمک و فلفل را دست‌به‌دست کنید

کسی ممکن است نمک بخواهد. نمک و فلفل را به او بدهید. این دو هرگز نباید از هم جدا شوند.

۹٫ خدمتکار را صدا نکنید

آیا چیزی نیاز دارید؟ خدمتکار را صدا نکنید. صبر کنید تا یکی از آن‌ها از کنارتان رد شود و با چشمان‌تان به او بفهمانید که چیزی لازم دارید. اگر این کار را کردید و خدمتکار متوجه نشد، دست خود را بلند کنید.

۱۰٫ باقی‌ماندۀ غذا را به منزل نبرید

به خاطر این‌که حواستان به کسانی بوده که سر میز هستند، مقدار زیادی از غذایتان باقی مانده است. ظرف یک‌بارمصرف درخواست نکنید که باقی‌مانده غذا را به منزل ببرید. اگر فکر می‌کنید اشتهای زیادی ندارید، غذای سبک سفارش دهید و از خوردن هله هوله بپرهیزید.

۱۱٫ پول غذای میزبان را شما پرداخت کنید

کسی که نفر دیگر را دعوت کرده باشد، پول غذا را پرداخت می‌کند. آیا فکر می‌کنید کسی که او را دعوت کرده‌اید ممکن است پیش‌قدم شود؟ پول غذا را از قبل پرداخت کنید.

۱۲٫ انعام خوبی بدهید

خسیس‌بودن هیچ موقع تصویر خوبی از شما نشان نمی‌دهد، خصوصاً وقتی با کسی به رستوران رفته باشید که می‌خواهد شما را استخدام کند، از شما خرید کند یا برایتان کار کند. برابر ۱۵-۲۰ درصد پول غذا انعام بدهید. البته در بعضی جاها مثل اروپا معمولاً مردم اصلاً انعام نمی‌دهند.

سخن آخر

در این مقاله با آداب معاشرت تجاری آشنا شدیم. همچنین قواعد وعده های تجاری را خواندیم. آیا شما این قواعد را در کسب و کار خود رعایت می کنید؟

لطفا ما را در Instagram دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *