خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است؟
این روزها اسم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را بیشتر میشنویم. کسب و کارها از شیوهی بازاریابی سنتی جدا شدهاند و به سمت ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ رفتهاند. بسیاری از استارتاپها فعالیت آنلاین قدرتمندی دارند و بیشتر مشتریانشان را هم از دل همین دنیای آنلاین پیدا میکنند. اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟ خدمات دیجیتال مارکتینگ به چه معنا هستند؟ و اصلا چرا باید به سمت بازاریابی دیجیتال برویم؟ و مهم تر از همه، کدام یک از کاربردهای دیجیتال مارکتینگ مناسب استارتاپ من است؟
در ادامه شما را با خدمات دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم کرد. نکات مهم و اصول این دنیای هیجانانگیز را با شما در میان خواهیم گذاشت و شما راحتتر این مسیر را برای استارتاپ و یا کسب و کار خود ادامه خواهید داد. ( آژانسهایی هم مخصوص ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که این فعالیت را به صورت حرفهای انجام میدهند با این خدمات و آژانسها هم بهتر و بیشتر آشنا میشوید.)
دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست؟
کلمهی مارکتینگ عوض شده است. مهم نیست مارکتینگ قرار است به کجا برود و چه مسیری پیش روی آن است، چیزی که مهم است زمان حال است. همین حالا وقتی واژهی مارکتینگ را به کار میبریم خود به خود دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین و دیجیتال در ذهن ما شکل میگیرد.
بازاریابی سنتی برای برندهای امروزی مثل روشن کردن رادیو FM است. یک رادیوی قدیمی که باید منتظر بمانید و ببینید چه موقع موزیک محبوب شما پخش میشود. یا اینکه چه زمانی یک مشتری جدید را جذب خواهید کرد.
اما دیجیتال مارکتینگ چه؟ دیجیتال مارکتینگ یعنی اینکه شما خودتان بین موزیکهای محبوبتان میگردید. تعداد زیادی مشتری هر روز به سمت وبسایت و شبکههای اجتماعی شما میآیند و نیازی نیست منتظر باشید. ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانهروز مشتریهای احتمالیتان را خواهید دید.
برنامه بازاریابی یا Marketing Plan چیست؟
اما یک تعریف اصولی هم بخوانید: بازاریابی دیجیتال یک روش ارتقا و جذب مشتری دادهمحور و مبتنی بر تکنولوژی است. در حقیقت خدمات دیجیتال مارکتینگ کاملا ساماندهی شده هستند. دقیقا مخاطب هدف را نشانه میروند و نتایج قابلاندازهگیری دارند.
اینجا منظور از خدمات دیجیتال مارکتینگ خدماتی هستند که شامل استراتژیهای مارکتینگ، استراتژیهای جذب مخاطب، بهینهسازی کانالهای ارتباطی، بهینهسازی بسترهای جذب مشتری و … است.
هر چیزی در اینجا قابل اندازهگیری است. به راحتی میتوانید کمپین اجرا کنید و بازده کمپینهایتان را اندازه بگیرید. دقیقا مثل یک آزمایش علمی، همهی شرایط و موقعیتها را زیر نظر دارید و میدانید هر مرحله را چگونه انجام بدهید.
خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی هستند؟
آژانسهای دیجیتال مارکتینگ اصلیترین منابع ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ هستند. گرچه کسب و کارهایی هم وجود دارند که خودشان یک تیم مجزا برای بازاریابی دیجیتال دارند. اما در هر حال صورت مسئله یک چیز است. جذب مشتری در بستر آنلاین. اما چه راههایی برای این شکل از بازاریابی مدرن وجود دارد؟
بازاریابی محتوا:
در صدر این راهکارها بازاریابی محتوا میدرخشد. دنیای آنلاین یعنی محتوا. این تمام چیزی است که برندها برای جذب مخاطب انجام میدهند. در حقیقت سایر بخشها نظیر سئو و شبکههای اجتماعی هم زیرمجموعهی این دستهی بزرگ هستند. بیل گیتس روزی گفت: محتوا پادشاه است. اما بعدها نظرش را عوض کرد و گفت: محتوا همه چیز است. با محتوا میتوان مخاطب جذب کرد. او را تحت تاثیر قرار دارد و به مشتری تبدیل کرد.
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM:
میدانید که بیش از ۷۰ درصد ترافیک سایتها از موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل است. پس باید این بستر مهم و قدرتمند برای جذب مخاطب و مشتری احتمالی فراهم شود. به این بخش SEM میگویند که شامل دو بخش مهم است: SEO و PPC که هر کدام ویژگیها و قابلیتهای خاص خودشان را دارند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی:
شبکههای اجتماعی منبع طلا هستند. برای کسب و کارهای آنلاین هم منبع جذب مشتری و مارکتینگ هستند. انسانهای واقعی در آن حضور دارند و افراد در حال حاضر بخش مهمی از روزشان را به گشت و گذار در شبکههای اجتماعی میپردازند.
کمپینهای مختلف (مانند ایمیل مارکتینگ و تبلیغات و …):
دنیای آنلاین و کسب و کارها با کمپینها شروع به جذب مشتری جدید میکنند. میتوانند توان حداکثری خود را به کار ببندند و در مدت زمان کمی نتیجهی بسیار قدرتمندی کسب کنند. اما اینها تنها بخشی از خدمات دیجیتال مارکتینگ هستند. سایر خدماتی که آژانسها و افراد فعال در این حوزه ارائه میدهند عبارتند از:
- تبلیغات تعاملی
- اتوماسیون مارکتینگ
- روابط عمومی آنلاین
- استراتژی آنلاین
اما هدف از این فعالیتها و خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست؟
آژانسها برای ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ معمولا مزیتها و قابلیتهایی را بیان میکنند که مستقیما در بازده کسب و کار تاثیر دارد. حقیقت امر این است که هر کسب و کار بسته به نیازی که دارد به استراتژی و نتایج خاصی هم نیاز دارد. یک مثال:
فرض کنید شما یک استارتاپ تازهکار هستید که محصولی را به تازگی روانهی بازار کردهاید حالا نیاز شما چیست؟ اینکه این محصول را به فروش برسانید. این نیاز اصلی شماست.
اما شما نیازهای دیگری هم دارید. اینکه بدانید آمار جذب مشتری شما چقدر است؟ چه تعداد از بازدیدکنندگان شما به مشتری تبدیل میشوند؟ صفحات شما تا چه حد در جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری موثر عمل میکنند؟ اینها نیازهایی فرعی شما هستند که باید برآورده شوند.
به طور کلی خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چند محور اصلی هستند:
-
Brand Awareness یا آگاهی از برند
کاری که دیجیتال مارکتینگ انجام میدهد علاوه بر معنای اصلی مارکتینگ که همان بازاریابی است به لایههای بالایی کسب و کار هم میرسد. برندسازی و ساخت یک چهره و وجههی تاثیرگذار از طریق محتوا یکی از اهداف بازاریابی دیجیتال است.
اگر سری به سایتهای مختلف و یا شبکههای اجتماعی برندهای مطرح بزنید خواهید دید که چگونه سعی میکنند چهرهای جذاب، تاثیرگذار و منطبق بر کاریزما و شخصیت برند بسازند.
-
نرخ بازگشت سرمایه یا ROI
هیچ چیز به اندازهی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ قدرتمند و یا راهکارهای جذب آنلاین مشتری نمیتواند روی بازگشت سرمایه موثر باشد. حتی تبلیغات و بنرها و بیلبوردهای بزرگ هم نمیتوانند به این شکل روی بازگشت سرمایه تاثیر بگذارند.
اصلا هدف از ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ هم همین است. که شما راحتتر و سریعتر سرمایهی خود را برگردانید. به زبان سادهتر بیشتر بفروشید و بیشتر سود کنید.
تعرفهی خدمات شرکتهای دیجیتال مارکتینگ
همان طور که توضیح داده شد، آژانس های دیجیتال مارکتینگ خدمات گستردهای ارائه میدهند. مشاوره، طراحی کمپین تبلیغاتی، طراحی سایت، خدمات سئو و انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ، هر کدام نیازمند ابزارها و تخصصهای گوناگونی هستند که بهکارگیری هرکدام از آنها هزینههای مختلفی دارد. آژانسهای خدمات دیجیتال مارکتینگ بنابر روشهای مورد استفادهی خود، مجبورند هزینههای ثابت و متغیری صرف کنند. علاوهبر این، درصدی که بهعنوان سود در تعرفههای خود لحاظ میکنند به نسبت میزان تخصص، تجربه و کیفیت کارشان متغیر است. تعرفهی خدمات آنها میتواند ماهانه، ساعتی و یا پروژهای باشد. آژانسهای خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران خدمات خود را در پکیجهای مختلفی دستهبندی میکنند که معمولاً میتوانید با دریافت مشاورهی رایگان، خدماتی را انتخاب کنید که با نوع و اندازهی کسبوکارتان تناسب بیشتری داشته باشد.
چرا نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی دیجیتال بالاتر است؟
یک دلیل ساده دارد. اینکه شما میتوانید در هر لحظه و هر ثانیه سرمایهی ورودی را ببینید. میتوانید هر چیزی را اندازه بگیرید. اگر یکی از کانالهای شما خوب عمل نکنند به سرعت متوجه میشوید.
خواهید فهمید کدام بستر یا کانال ارتباطی بیشترین سوددهی را دارد. چقدر از تبلیغات کلیکی سود کسب میکنید و نرخ تبدیل شما چقدر است. تا زمانی که نتوانید چیزی را اندازه بگیرید نمیتوانید آن را بهبود ببخشید. دنیای آنلاین چنین امکانات و ابزارهایی را در اختیار شما قرار میدهد و بدون این ابزارها عملا کار دیجیتال مارکتینگ معنایی ندارد.
چگونه کمپین تبلیغاتی برای کسب و کارمان طراحی کنیم؟
چه خدماتی برای استارتاپ من مناسب است؟ دامنهی خدمات دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است. از یک کمپانی بزرگ مانند اپل و بیامو گرفته تا استارتاپهای کوچک میتوانند بسته به نیازشان از آنها استفاده کنند. در این میان چیزی که اهمیت دارد بودجه و حجم مشتری است.
بیایید این دو مسئلهی مهم را بشکافیم:
استارتاپها قابلیت مقیاسپذیری دارند. یعنی زود رشد میکنند و میتوانند هم از نظر حجم مشتری و هم حجم تولید و عرضهی خدمات و کالاها رشد کنند. اما نه با یک سرعت نجومی. چون منابع محدود اجازهی چنین کاری به شما نمیدهند.
همیشه محدودیت منابع دارید. به طور مثال به عنوان یک کسب و کار نوپا در حوزهی تولید محصولات ورزشی احتمالا در سال اول که تجهیزات و دستگاههای شما چندان قدرتمند نیست و با نیروی کار کمتر کارها را جلو میبرید نمیتوانید از پس یک میلیون مشتری در ماه بربیایید.
شاید اوج خواستهی شما فروش صدتایی و هزارتایی است. از اینجا شما باید حجم مارکتینگ خود را هم متناسب با منابع خود انتخاب کنید.
از طرفی بودجه ی شما هم تعیین کننده است. یک آژانس حرفهای دیجیتال مارکتینگ در ازای خدماتی که برای شما انجام میدهد هزینههایی دریافت میکند.
از این نظر باید بدانید که از نظر مالی تا چه حد میتوانید جلو بروید. اگر قصد دارید فعالیتهای مارکتینگ خود را برون سپاری کنید چند نکتهی مهم را فراموش نکنید.
استانداردهای انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ
- در انتخاب اژانس دیجیتال مارکتینگ دقیق و وسواسگونه عمل کنید. این انتخابی است که تاثیرش میتواند تا سالها روی کسب و کار شما باقی بماند.
- با توجه به بودجه و منابع خود تصمیم بگیرید. خرج زیاد همیشه به معنای خروجی بهتر و قدرتمندتر نیست. باید بدانید دقیقا به چه چیزی نیاز دارید و همان را عملی کنید.
- به مشتریان فعلی آژانس موردنظرتان توجه کنید و ببینید کدام برندها با آن همکاری میکنند.
- مهمتر اینکه محتوای سایت و رسانههای آنها را خوب چک کنید و ببینید دانش فنی و تخصصی آنها در حوزهی بازاریابی دیجیتال در چه حدی است. این بسیار مهم است. عملکرد خود آژانس میتواند تعیین کند که آیا برای شما مفید واقع میشوند یا خیر.
- با آژانسی همکاری کنید که به روز و پویا باشد و بتوانید تعاملی همه جانبه با آنها داشته باشید. به حرفهای شما گوش بدهند و دلایل منطقی برای تمام هزینهها و فعالیتهایی که برای شما انجام میدهند بیاورند. این کار باعث میشود تا با خیال راحت تصمیم بگیرید و بودجهی مارکتینگ خود را منطقی تعیین کنید.
جمع بندی
دیجیتال مارکتینگ عرصهی رقابت افراد و کمپانیهایی است که درک درستی از بازاریابی دیجیتال دارند، با اصول، راهکارها و تکنیکها آشنایی دارند. میدانند چگونه باید یک قیف بسازند و مشتریان را وارد آن کنند. در ضمن در رقابتها تنها چیزی که اهمیت دارد استراتژی است. اینکه یک استراتژی خاص ایجاد کنید که شما را از رقبا جدا کند.
این مواردی که گفته شد صرفا بخش ظاهری دانش تخصصی دیجیتال مارکتینگ است. در عمق آن پیچیدگیها بیشتر است. از روانشناسی ذهن مخاطب گرفته تا آنالیز رقبا و استراتژیهای سایه و صدها مدل دیگر که افراد فعال و حرفهای در این زمینه به آن تسلط دارند. شما هم اگر قصد دارید استارتاپ و کسب و کارتان را وارد یک مسیر سرراست کنید و با سرعت جلو بروید باید این دانش تخصصی را به خوبی رو کسب و کارتان سوار کنید و با یک استراتژی حرفهای جلو بروید.
شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کسب و کار دیجیتال به دیگر مقالات ما در سلام کسب و کار رجوع کنید.